Als bedrijf in de infratechniek werkt Klink-Nijland samen met verschillende partners en toeleveranciers. Een daarvan is Brinkman Baksteencentrum uit het Sallandse Luttenberg. De samenwerking met dit bedrijf gaat terug tot het einde van de vorige eeuw. Hoe heeft deze partner de coronacrisis doorstaan? En hoe gaat het bedrijf om met actuele maatschappelijke thema’s? Tijd voor vijf vragen aan Jort Morsink, accountmanager bij Brinkman Baksteencentrum.
Brinkman Baksteencentrum, wat is dat voor bedrijf?
Wij zijn een bedrijf dat allerlei soorten keramische producten verkoopt. Als toeleverancier moet je ons eigenlijk zien als het verlengstuk van de fabrieken. We hebben namelijk geen eigen productie. Vanuit onze vestiging in Luttenberg ontvangen we ontwikkelaars en gemeentes in onze showroom om hen te adviseren welke materialen ze het best kunnen toe passen voor hun project. Brinkman Baksteencentrum is een aantal jaren geleden overgenomen en sindsdien onderdeel van de Morssinkhof Groep en hier in Luttenberg werken we met vijf mensen.
Onze belangrijkste partners zijn ontwikkelaars, GWW-aannemers (Grond-, weg- en waterbouw) en gemeenten. Dit zijn veelal klanten die iedere keer weer bij ons terugkomen. Particuliere aanvragen doen we ook wel, maar dat is meer een vriendendienst, niet onze core business. Het goed onderhouden van onze relaties vinden we overigens belangrijker dan het aantrekken van nieuwe klanten. En dat gaat heel aardig. Met Klink-Nijland werken we bijvoorbeeld al meer dan twintig jaar samen. Natuurlijk kan er wel eens iets voorvallen. Maar op het moment van klachten, dan merk je pas hoe goed de relatie is. Want je hebt wel allebei een ander belang natuurlijk. Dan gaat het erom dat je tot een oplossing komt en daarna nog met elkaar door één deur kunt. Maar daar komen we eigenlijk altijd wel uit.
Op welke uitgevoerde projecten ben je het meest trots?
De nieuwbouwwijk Bransveen in Dedemsvaart is een recent project dat er voor mij uitspringt. Die heeft wel een jaar of zes gelopen en inmiddels zijn de 400 woningen zo goed als klaar. Voor die wijk hebben wij de straatbakstenen geleverd. Project Veldwijk in Hengelo is ook een mooie, waar we alle straten mochten voorzien van nieuwe stenen. En in Losser hebben we de stenen geleverd voor de vernieuwing van het hele dorpscentrum. Alle straten rondom de kerk moesten vervangen worden. Het mooiste is het moment dat een project echt wordt afgerond. Dat je ziet hoe jouw stenen erin liggen en dat je eroverheen kunt lopen.
De afgelopen twee coronajaren hebben nogal wat invloed gehad op veel sectoren. Hoe zijn jullie deze periode doorgekomen?
Eigenlijk hebben we het heel druk gehad. Veel drukker zelfs dan voor de coronacrisis, onze markt is echt op stoom gekomen. Buiten ging alles natuurlijk gewoon door. En omdat het rustiger was op straat, konden projecten volop uitgevoerd worden. Daarbij was de overlast die werkzaamheden met zich meebrengen voor de omgeving veel beperkter en zijn heel veel werken versneld uitgevoerd. Wat wel anders moest, was het onderhouden van onze klantcontacten. We zijn gewend om regelmatig bij onze partners op bezoek te gaan, maar het maken van fysieke afspraken was is coronatijd natuurlijk wel lastig. Dat ging dus vooral telefonisch. Maar als het even kon, tussen de lockdowns door, gingen we direct weer de deur uit.
Een ander maatschappelijk thema is de inflatie. Hoe gaan jullie om met prijsstijgingen van bijvoorbeeld gas en grondstoffen?
Met name de stijging van de gasprijs, daar worden we niet vrolijk van. Een derde van de kosten van een keramisch product zijn de gaskosten. Dus dat moeten we wel doorbelasten, het is niet anders. Qua levering van grondstoffen zijn er voor ons geen problemen. Die komen allemaal uit Nederland, dus we zijn niet afhankelijk van vrachten uit andere continenten bijvoorbeeld. Het meeste dat we gebruiken is rivierklei. En daarvan komt er meer Nederland binnen dan we kunnen verwerken, min of meer een onuitputtelijke bron. We hebben wel te maken met langere levertijden naar onze klanten toe, doordat er op dit moment simpelweg meer vraag is dan aanbod.
Het dichtdraaien van de gaskraan is op dit moment actueler dan ooit. In hoeverre is dat realistisch in jullie branche?
Ook de keramische industrie zal in de toekomst wel van het gas af moeten. Maar dan heb je het wel over de echt lange termijn. Het zou voor ons nu nog niet haalbaar zijn. Maar we zijn zeker wel bezig met duurzaamheid. Zo gaan we van diesel- naar benzineauto’s en zijn koffiebekers nu van papier in plaats van plastic. En waar we voorheen stenen knipten, leveren we ze tegenwoordig gezaagd aan, zodat we geen restafval meer hebben. In de basis zijn keramische producten natuurlijk al ontzettend duurzaam. Een baksteen gaat wel honderd jaar mee, je kan hem meestal drie of vier keer opnieuw gebruiken.